Monopolskändare

Jag har tänkt att skriva om det här ämnet i ett par veckor jag har bara inte kommit för mig att göra det. Nu är det i alla fall dags.

Jag har egentligen alltid vetat att folk under de senare år förstört vårt kära och mycket välkända spel Monopol. Men när vi under en spelkväll för att par veckor sedan började spela Monopol tände det till på riktigt. Det hela handlar om olika regelvarianter som snart blivit så allmängiltiga att majoriteten Monopolspelare verkar tro att de är vad som egentligen gäller.

Här kommer några exempel på de regler som folk spelar med. Observera att allt detta strider mot algas originalregler och är endast påhittade av spelpöbeln...

1. Hamnar du på rutan "GÅ" får du 8 000 kronor. (Det här retar mig enormt! Varje gång en spelare som passerar "GÅ" erhåller han/hon 4 000 kronor, varken mer eller mindre. Vill man ha mer pengar får man tjäna de själv genom investeringar.)

2. Innan man får köpa gator måste man gå runt ett varv. (Jaha...Varför? Ge mig en motivering till att det här skulle vara en bra regel, när startskottet går då går det!)

3. Vissa avgifter som ska erläggas till banken, lägger man istället i mitten och spelaren som kommer på "Fri parkering" får pengarna. (Även om det är varianten är enormt regelvidrig fyller den väl lite funktion. Även om jag senast protesterade högt emot alla dumma påhitt, var det här ändå den regeln jag gav med mig på. Det blir ett extra spänningsmoment och som kan fungera som hävstång åt de som ligger i underläge.)

Det förekommer en hel del andra felaktigheter men de här känns som de tre värsta. Jag förstår att man kan försöka utveckla ett spel men Monopol är någonstans heligt, det är för stort för att modifieras. När reglerna skapades anpassades startkapitalets värde, inkasseringskortens värde, kostnaden för hyror och byggnationer för att funktionerna skulle samverka så bra som möjligt. Nästan allt detta har raserats genom den okunniga massans förstörelse. Tror inte upphovsmännen är nöjda!

Jag har än så länge hunnit ge mig på nya varianten av Monopol med kortbetalningar och nya gator. Jag tycker att en sådan version mer är på sin plats. Emellertid hade jag velat att det kallades "Nya monopol". Då hade man vetat vilket av de två man skulle spela nästan gång någon frågade.

Avslutningsvis vill jag också tipsa om det liknande spelet "Finans". Ett annat riktigt roligt affärsspel där man kan lika finanshaj

Det här var förresten kul, tror jag ska skriva mer om sällskapsspel då det är en liten passion hos mig.

Kommentarer
Postat av: hilda

hahah håller med dig i allt du skriver..vi spelar alltid det traditonella reglerna..varför ska man ändra på spelreglerna när de gamla fungerar bäst..

2008-01-17 @ 15:14:05
URL: http://molnina.blogg.se
Postat av: Freggan

Ja men visst!

2008-01-17 @ 15:31:03
URL: http://kortmengott.blogg.se
Postat av: Steven :-)

Menar du på fullt allvar att det står i reglerna att man FÅR köpa under första varvet?

//Pappa :-)

2008-01-17 @ 20:53:00
URL: http://stevenssanningar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0