Det borde bli tvärtom väl...?

När jag låg i sängen nu imorse och körde det vanliga slötittandet orkade jag inte byta kanal när reklamen kom. Det finns en viss reklam just nu som jag känner trotsar våra naturlagar en hel del.

Det handlar om Monsters reklam där de har anställt personer för att inne i jordens kärna cykla och på det sättet hålla jordens rotation i rörelse. När det blir dags för skiftbyte finns det tydligen ingen mekanism som håller maskinen rullande när ingen aktivt trampar i den. Detta leder till att jorden stannar i några sekunder. Vad händer då? Jo folk börjar ramla omkull och vatten skvalpar ut ur badkar. Är det verkligen vad som skulle hända? Är det inte så att jordens rotation bidrar till tyngdkraften, inte tvärtom. När jordens rotation avtar borde väl människorna börja sväva eller åtminstonde kunna göra månhopp?

Kan någon fysikkunnig svara på vad som egentligen skulle hända om följande scenario hände på riktigt?

Kommentarer
Postat av: Emmie

Men inte klanka ner på den, jag äälskar den :D

2008-02-23 @ 12:46:02
URL: http://eatdirt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0